Martin Sommer: ‘Wie bewaakt de bewakers van het energieakkoord?’

Opeens is het een kwestie: wat schieten we op met windenergie? Vijf antwoorden van Martin Sommer.

© anp. Ed Nijpels.

© anp. Ed Nijpels.

Windmolen1 Waarom is iedereen zo boos?
Als het over windenergie gaat, krijgen politici en activisten, maar ook wetenschappers en soms journalisten rode vlekken in de nek. Er is nu een energieakkoord: in 2020 moet 14 procent van de energie hernieuwbaar zijn, en daarvan een fors deel via wind op zee en op land. Zo’n akkoord van veertig organisaties is natuurlijk kwetsbaar, er moet geen kaart uitgetrokken worden. Daarom is er een officiële bewaker, Ed Nijpels, een soort chief whip. Alle neuzen moeten dezelfde kant op en dat voor tien jaar, ver over het graf van dit kabinet. Geen gezeur a.u.b.

Lees verder >>

Comments zijn gesloten.
About Fubar (5735 Articles)
Na meer dan 10.000 kortere en langer artikelen op dit blog en 10.000 op andere blogs ga ik langzamerhand afscheid nemen. Dit blog is in goede handen. De populariteit én onbemindheid nemen in gelijke mate toe. Een mooiere bevestiging van onze onafhankelijkheid kunnen we niet wensen. Ik blijf meekijken, en af en toe wat publiceren, maar andere projecten roepen...

50 Comments on Martin Sommer: ‘Wie bewaakt de bewakers van het energieakkoord?’

  1. G.Deckzeijl // 13/08/2015 om 07:38 //

    Alwéér zo’n duur FLUT-onderzoek om Henk Kamp en Edje Nijpels veren in hun VVD-reet te steken.
    http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/article/detail/4119168/2015/08/12/Duitse-badgasten-komen-af-op-windmolens-Sommige-althans.dhtml
    Windmolens draaien op SUBSIDIE, niet op wind.
    Ze kosten wagonladingen geld en al helemaal als het niet waait.
    Ze vliegen ook steeds vaker in de hens…

    Like

  2. Niks opwarming van de aarde, een ijstijd gaan we krijgen.

    Astronomen waarschuwen voor nieuwe kleine ijstijd tussen 2020 en 2040
    Voorspellingen astronomisch model tot nu toe 97% accuraat – Zonne activiteit in 2030 maar liefst 60% minder.

    Internationale astronomen zijn het er in toenemende mate over eens dat de wereld niet op ‘Global Warming’ afstevent, maar juist op het tegendeel, namelijk een nieuwe kleine ijstijd, die tussen 2020 en 2040 zal gaan beginnen. Dus ALS CO2 al een broeikasgas is, dan heeft de planeet daar niet minder, maar juist veel, véél meer van nodig, om nog enigszins op temperatuur te blijven. Een mini ijstijd zal namelijk de meeste oogsten doen mislukken, waardoor er massale hongersnoden zullen uitbreken en ontelbare mensen zullen omkomen.
    http://xandernieuws.punt.nl/content/2015/08/Astronomen-waarschuwen-voor-nieuwe-kleine-ijstijd-tussen-2020-en-2040

    Like

  3. G.Deckzeijl // 13/08/2015 om 17:22 //

    Leuk om te onthouden: het zijn computermodellen, gebaseerd op aannames.
    Aannames zijn nl. geen bewijs.
    Dat hele klimaatGEZEIK van je-weet-wel-wie-ik-bedoel is enkel gebaseerd op
    aannames, leugens en gebakken lucht.

    Daarom ga ik liever naar de ECHTE visboer.

    Like

  4. G.Deckzeijl // 20/08/2015 om 07:41 //

    Alsof het klimaat daadwerkelijk(met beperking van uitstoot/broeikasgas, huizen isoleren*
    minder mest etc) vanuit deze postzegel op de wereldbol, Nederland genaamd, effectief beïnvloed zou kunnen worden en wel zodanig, dat de opwarming teruggedrongen zou kunnen worden…
    Beste heren wetenschappers van onder meer TU Delft, VU Amsterdam, Nyenrode Business University en Erasmus Universiteit: uw klimaatGEDACHTEKRONKEL zal NUL effect hebben en wel hierom: omdat de atmosfeer 24/7 in beweging is. Zelfs al zouden alle geïndustrialiseerde
    landen doen wat u bepleit, dan nóg zou dat NUL effect hebben.
    http://www.volkskrant.nl/buitenland/wetenschappers-rutte-ga-niet-in-beroep-in-klimaatzaak~a4124787/
    *is zeer ongezond! http://tinyurl.com/nz4d87d

    Like

  5. G.Deckzeijl // 24/08/2015 om 03:47 //

    Geleend van Climategate

    Like

  6. G.Deckzeijl // 27/08/2015 om 09:27 //

    Klimaat is NIET maakbaar: hoger beroep enige optie om gedram over gebakken lucht-PROPAGANDA door klimaatgoeroes te stoppen.
    http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/4130209/2015/08/27/Klimaatzaak-hoger-beroep-of-niet.dhtml

    Like

  7. G.Deckzeijl // 29/08/2015 om 11:05 //

    test

    Like

  8. G.Deckzeijl // 01/09/2015 om 05:38 //

    Gisteravond gehoord in Het Oog op Morgen:
    de Staat heeft hoger beroep aangetekend.
    Vanaf 09:14
    http://www.radio1.nl/popup/terugluisteren-uren/2015-08-31/23:00

    Like

  9. G.Deckzeijl // 01/09/2015 om 06:02 //

    Ja hoor, we zijn weer thuis! Paar dagen slecht weer, harde wind, een paar bliksemschichten, bakken vol neerdalende regendruppels, ja, ook hagelstenen en gelijk wordt de klimaatveranderingsPROPAGANDA van stal gehaald.
    http://www.volkskrant.nl/economie/klimaatverandering-kost-verzekeraars-steeds-meer-geld~a4132885/

    Like

  10. G.Deckzeijl // 01/09/2015 om 09:51 //

    Héé belastingbetalers van Nederland: hebben jullie in de gaten dat die 23,9 MILJARD aan
    milieu-heffingen enkel ten goede komen aan de SCHATKIST en niet aan dat eeuwige milieu??
    http://www.telegraaf.nl/dft/geld/belastingen/24437533/__Miljarden_aan_milieubelastingen__.html
    Milieu is geen rechtspersoon, milieu heeft geen bankrekening, vat u wel?
    De opbrengst van milieu-heffingen wordt bv. gebruikt om hele legers “asielzoekers” aan
    het vreten te houden. > meer> http://tinyurl.com/olmpbjn

    Like

  11. G.Deckzeijl // 01/09/2015 om 10:06 //

    Mededeling voor de klimaatgoeroes van Greenpeace en Milieudefensie:
    Klimaatverandering bestaat alleen in jullie linkse koppen.
    Voor zover er überhaupt sprake is van klimaatverandering, gaat zoiets duizenden zoniet
    10-duizendem jaren inbeslag nemen en dus niet binnen één kabinetsperiode, capice?
    http://www.telegraaf.nl/binnenland/24437695/___Nederland_slaat_modderfiguur___.html
    Hou op de indruk te wekken dat mbv allerlei lachwekkende heffingen e.d. het klimaat enkel
    vanuit deze postzegel op de wereldbol* beïnvloed zou kunnen worden.
    Jullie weten dondersgoed dat dat een UTOPIE is en blijft.
    *Nederland

    Like

  12. G.Deckzeijl // 02/09/2015 om 08:23 //

    Wilma Mansveld denkt echt dat iedereen in dit land van de ratten besnuffeld is en probeert krampachtig de indruk te wekken, dat het klimaat maakbaar is en klimaatverandering*
    tegengehouden zou kunnen worden. Maar dat kan ze gerust VERGETEN.
    http://www.trouw.nl/tr/nl/13110/Klimaatverandering/article/detail/4133946/2015/09/02/Kabinet-voert-het-vonnis-netjes-uit-een-kwart-minder-uitstoot-in-2020.dhtml
    *zie alle vorige comments.!

    Like

  13. G.Deckzeijl // 03/09/2015 om 09:17 //

    Henno Dasselaar: je hebt helemaal GELIJK.!!*
    http://www.bnr.nl/nieuws/politiek/349485-1509/geluidsnormen-windmolens-slechtste-van-heel-europa

    *> Bekijk deze reportage:

    Like

  14. G.Deckzeijl // 03/09/2015 om 09:33 //

    https://welketoekomst.wordpress.com/2012/10/03/weer-een-horrorwinter-op-papier/
    Vanwege het plotseling overlijden van de webmaster van Amsterdam Post
    op 8 aug 2013 werkt een aantal links op bovenstaande pagina niet meer.

    Like

  15. G.Deckzeijl // 03/09/2015 om 09:54 //

    In veel landen hebben ze twee woorden voor democratie:
    BEK DICHT.
    Waarvan acte…
    http://www.volkskrant.nl/politiek/ministerie-was-protest-windmolens-voor~a4134403/

    Like

  16. G.Deckzeijl // 07/09/2015 om 00:10 //

    Like

  17. G.Deckzeijl // 07/09/2015 om 11:39 //

    Zutphen ligt kennelijk ook onder een kaasstolp + eigen klimaat + dampkring…
    Nee, da’s NIET mijn visie…
    http://www.destentor.nl/regio/zutphen/bouw-alleen-nog-energieneutraal-in-zutphen-1.5217278

    Like

  18. G.Deckzeijl // 07/09/2015 om 12:22 //

    Windmolen? Uniek, Filip van As.???
    En… blijft die het hele jaar draaien, wind of geen wind?
    En levertie een constante, ongestoorde spanning van 230 Volt.???
    Je weet zelf heel goed dat dat NIET kan en dat backup van een energiecentrale
    in dit land altijd noodzakelijk is en BLIJFT, capice?
    O ja, leuke Franse youtube-docu(Duits gesproken) op de vorige pagina over loeigrote
    LAWAAIPROPELLERS die niet alleen je nachtrust VERZIEKEN.
    http://www.destentor.nl/regio/zwolle/energieneutrale-villa-aan-hasselterdijk-in-zwolle-1.5218262

    Like

  19. G.Deckzeijl // 09/09/2015 om 10:08 //

    Waarom duurzaam niet bestaat en een klimaatbeleid een politieke gedachtekronkel is die zich niet verdraagt met de voortgang van welk economisch systeem dan ook.
    http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/article/detail/4137498/2015/09/07/Kan-een-economie-wel-duurzaam-groeien.dhtml

    Like

  20. G.Deckzeijl // 13/09/2015 om 10:04 //

    Zoveelste schaliegas-WAARSCHUWING:
    http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/2454125/2015/09/13/Vivienne-Westwood-met-tank-naar-Camerons-huis-uit-protest-tegen-fracking.dhtml
    Geen schaliegaswinning in Nederland..!!!
    Meer hierover in de voorafgaande comments.

    Like

  21. G.Deckzeijl // 13/09/2015 om 10:12 //

    Vivienne Westwood: all governments are criminals.
    http://www.ibtimes.co.uk/dame-vivienne-westwood-fracking-crime-against-humanity-1498582
    Website onder de foto in filmpje:
    http://www.truthaboutzane.com

    Like

  22. G.Deckzeijl // 16/09/2015 om 10:05 //

    Daar zal het klimaat blij mee zijn…*
    Kuch, kuch, kuch…
    http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/4143239/2015/09/16/GroenLinks-komt-met-klimaatbegroting.dhtml
    *komt alleen ten goede aan de schatkist.

    Like

  23. G.Deckzeijl // 16/09/2015 om 15:38 //

    Klimaat is niet maakbaar, Wilma Mansveld, dat weet de paus ook, daar hoef je niet
    voor naar het vaticaan af te reizen.
    http://www.telegraaf.nl/binnenland/24499971/__Mansveld_bij_paus_om_klimaat__.html

    Like

  24. G.Deckzeijl // 21/09/2015 om 08:20 //

    In de afgelopen jaren heb ik meer dan eens scenariostudies gezien die naderhand
    een doodlopende weg bleken te zijn.
    http://www.volkskrant.nl/economie/-gas-en-olie-in-2050-verleden-tijd~a4146221/

    Like

  25. G.Deckzeijl // 22/09/2015 om 10:01 //

    Ze blijven stronteigenwijs, ze denken echt dat ’t 365 dagen per jaar waait en dat de zon ook
    al die tijd hoog aan de hemel staat.
    http://www.volkskrant.nl/economie/investeren-in-windenergie-in-lage-landen-ongunstiger~a4146946/

    Like

  26. G.Deckzeijl // 24/09/2015 om 10:19 //

    Jeroen de Haas:*
    Waar haal je de aperte NONSENS vandaan dat de aarde opwarmt.???
    Dat kan NIET(1). Zou je daar rekening mee willen houden?
    Ga niet denken dat we hier allemaal getikt zijn, ok?
    http://www.intermediair.nl/magazine/20150917/?utm_medium=widget&utm_term=lead&utm_content=artikel_bekijken&utm_campaign=persgroep_netwerk&utm_source=ad.nl&policy=accepted&utm_referrer=http%3A%2F%2Fwww.ad.nl%2F#2
    *chef van Eneco
    1) waarom dat NIET kan kun je vinden door terug te scrollen.

    Like

  27. G.Deckzeijl // 25/09/2015 om 09:08 //

    Achter de betaalmuur…
    http://www.volkskrant.nl/economie/kabinet-overweegt-klimaatwet~a4149245/
    Binnen dat onrealistische, pro-islam-Vak K overwegen ze een klimaatwet….
    Zal wel bij overwegen blijven, want het klimaat zal zich ongeacht van om het even welke wet geen ene sodemieter aantrekken.
    Je zou denken dat ze dat ook doorhebben bij de adviesraad voor de leefomgeving, maar
    nee hoor: ze denken daar echt dat wel allemaal een dreun van een molen gehad hebben.

    Like

  28. G.Deckzeijl // 26/09/2015 om 18:14 //

    Mark Rutte: voor zover er op dit moment überhaupt sprake zou zijn van klimaatverandering
    voltrekt zich dat beslist NIET tijdens jouw rampzalige bewind. Daar gaan duizenden, zoniet 10-duizenden jaren overheen. Maak jij dus niet meer mee. (niemand in dit land)
    Onthou dit ook maar: het klimaat in jouw stupide beleving “redden” met allerlei heffingen en
    verordeningen zal NUL resultaat opleveren.
    Alleen de schatkist en jouw toch al goed gevulde portemonnee worden er beter van, verder
    niemand.
    Hiervoor heb ik het al tig keer gemeld en doe dat nogmaals: duurzaam bestaat NIET, Mark,
    duurzaam is niet alleen door jou verzonnen om het electoraat een rad voor de ogen te draaien.
    Niets in deze wereld is duurzaam, niets heeft het eeuwige leven, de mens ook niet, die gaat namelijk tzt DOOD.
    Mij maak je echt niks wijs, daar moet je echt veel vroeger voor opstaan.
    http://www.telegraaf.nl/binnenland/24541690/___Bedrijven_moeten_duurzamer___.html

    Like

  29. G.Deckzeijl // 29/09/2015 om 11:11 //

    Nee, hiermee valt het klimaat NIET te redden, voor zover je van redden kan spreken
    want iets dat ongrijpbaar is valt gewoon niet te redden, óók niet als politieke nitwits in Den Haag en de Groene Khmer dat maar blijven roepen.
    http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/article/detail/4152188/2015/09/29/Honderden-miljoenen-voor-stekkerauto-slecht-besteed-geld.dhtml

    Like

  30. G.Deckzeijl // 07/10/2015 om 10:36 //

    Ja, het staat er echt: de uitstoot van de winkelbevoorrading tot nul terugbrengen…
    http://www.telegraaf.nl/binnenland/24585206/__Milieuzone_in_Amsterdam__.html
    Vraag aan de transportondernemers: ligt Nederland onder een kaasstolp en denkt
    u werkelijk dat een dergelijke stupide maatregel ook maar één sikkepit effect
    heeft op het klimaat?
    Maak ’t effe spannend, zèg!

    Like

  31. G.Deckzeijl // 09/10/2015 om 10:53 //

    Mededeling voor Eefde tegen Wind: het klimaat is NIET maakbaar.!!
    http://www.destentor.nl/regio/lochem/eefde-ziet-turbineplan-niet-zitten-1.5318976

    Like

  32. En hoe zouden die winkels dan aan hun bevoorrading moeten komen?
    Zelf ophalen met een handkar, paard en wagen, dan heb je weer overal paardenstront liggen.
    Met elektrische karretjes moet er nog eerst een uitstoot elders plaats vinden omdat het eerst opgewekt moet worden. Maar gelukkig waait het nooit hier.
    Die gasten zijn gewoon niet helemaal goed bij hun hoofd als je zo iets bedenkt.

    Like

  33. G.Deckzeijl // 10/10/2015 om 09:58 //

    Cynisme-modus ingeschakeld:
    Ik steek alleen licht aan als het echt nodig is en het gaat daarna meteen uit.
    Bovendien trek ik de plee door met regen- afwas- of gebruikt wasmachine-water,
    is dat ook duurzaam..????
    http://www.trouw.nl/tr/nl/32361/Duurzame-100/article/detail/4160024/2015/10/09/Zonnelampje-goed-voor-eerste-plaats-Duurzame-100.dhtml
    Ik parkeer hier ook alleen info als het echt nodig is, om alle klimaatgoeroes e.d.
    wakker te schudden, daarna kras ik weer op.
    Is dat ook duurzaam?

    Like

  34. Ik denk dat er tussen al die klimaat goeroes geen 1 te vinden is die op een gelijke wijze zo omgaat met grondstoffen w.b. duurzaamheid hiermee.
    Maar ze kunnen je wel heel goed uitleggen hoe jij dat zou moeten doen.

    Like

  35. G.Deckzeijl // 12/10/2015 om 22:49 //

    Ik blijf het herhalen: duurzaam bestaat niet, het is verzonnen om de belastingbetaler onder het mom van “we moeten het klimaat redden enzo” bakken geld uit de zak te kloppen wat
    vervolgens in de schatkist verdwijnt en elders in de wereld over de balk wordt gegooid,
    bv. aan hulpprojecten voor palestijnen…
    http://www.telegraaf.nl/dft/geld/consument/24598433/__Huishoudens_gaan_meer_betalen_voor_energie__.html

    Like

  36. G.Deckzeijl // 28/10/2015 om 22:29 //

    Dat energielabel (kuch) is enkel in het leven geroepen om een heel leger ambtenaren werk te verschaffen, met het klimaat in casu milieuwinst(welke NULKOMMANUL is) heeft dat niks te maken!
    http://www.telegraaf.nl/binnenland/24671688/__Energielabel_vaak_onbekend__.html

    Like

  37. G.Deckzeijl // 29/10/2015 om 10:43 //

    Cynisme-modus ingeschakeld: Raad van State heeft ook al verstand van slagschaduwen…
    http://www.destentor.nl/regio/deventer/deventrade-wil-deventer-molen-stil-laten-leggen-na-overlast-slagschaduw-1.5383988

    Like

  38. Daar zou ik ook gek van worden, de hele tijd een wisseling van licht en donker.
    Dat gaat op je zenuwen werken zo iets.
    Een soort van stroboscoop effect, alleen minder snel.

    Like

  39. Oh, sorry. Ik heb net een balkje gemaakt voor helemaal boven dat de hele tijd wisselt van zwart-wit. Ik had jullie comments nog niet gelezen :/

    Like

  40. Nou zie ik ‘m. Het knippert.
    Dat is toch heel wat anders dan de hele tijd in een ruimte waar je werk of woont.
    Laat maar lekker staan zo.
    Misschien een waarschuwing erbij voor als je epileptische aanvallen ervaart door knipperende balkjes of flikkerende beelden.

    Like

  41. G.Deckzeijl // 02/11/2015 om 07:36 //

    http://www.telegraaf.nl/binnenland/24686607/__Martijn_van_Dam_naar_EZ__.html
    Dijksma gaat ons dus straks vertellen hoe het klimaat(ja, ja, alleen in Nederland!!!) gered kan worden…

    Like

  42. G.Deckzeijl // 03/11/2015 om 00:40 //

    Bij dat RIVM zijn ze ook de weg kwijt. Het broeikas-effect word tin hun beleving kennelijk
    alleen door Nederlandse koelkasten e.d. veroorzaakt.
    Trouwens, mijn koelkast is niks mis mee, die ga ik echt niet weg doen.
    http://www.telegraaf.nl/binnenland/24690721/__Koelmiddel_versterkt_broeikas__.html
    Dan nog dit: het klimaat is niet maakbaar.

    Like

  43. G.Deckzeijl // 03/11/2015 om 00:41 //

    moest wordt in zijn

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: