Martin Sommer: ‘Wie bewaakt de bewakers van het energieakkoord?’

Opeens is het een kwestie: wat schieten we op met windenergie? Vijf antwoorden van Martin Sommer.

© anp. Ed Nijpels.

© anp. Ed Nijpels.

Windmolen1 Waarom is iedereen zo boos?
Als het over windenergie gaat, krijgen politici en activisten, maar ook wetenschappers en soms journalisten rode vlekken in de nek. Er is nu een energieakkoord: in 2020 moet 14 procent van de energie hernieuwbaar zijn, en daarvan een fors deel via wind op zee en op land. Zo’n akkoord van veertig organisaties is natuurlijk kwetsbaar, er moet geen kaart uitgetrokken worden. Daarom is er een officiële bewaker, Ed Nijpels, een soort chief whip. Alle neuzen moeten dezelfde kant op en dat voor tien jaar, ver over het graf van dit kabinet. Geen gezeur a.u.b.

Lees verder >>

Comments zijn gesloten.
About Fubar (5735 Articles)
Na meer dan 10.000 kortere en langer artikelen op dit blog en 10.000 op andere blogs ga ik langzamerhand afscheid nemen. Dit blog is in goede handen. De populariteit én onbemindheid nemen in gelijke mate toe. Een mooiere bevestiging van onze onafhankelijkheid kunnen we niet wensen. Ik blijf meekijken, en af en toe wat publiceren, maar andere projecten roepen...

50 Comments on Martin Sommer: ‘Wie bewaakt de bewakers van het energieakkoord?’

  1. G.Deckzeijl // 05/11/2015 om 07:57 //

    Mededeling voor alle banken in casu de Nederlandse Vereniging van Banken(NVB):
    bemoeit u zich met zaken waar u verstand van denkt te hebben en NIET met zaken
    waar(gelukkig!) geen mens vat op heeft, zoals bv. het klimaat.
    Los van het niet aflatende Haagse- en gemeentelijke geneuzel in deze heeft het ook voor u geen enkele zin de indruk te gaan wekken dat het met een “klimaatbeleid” mogelijk zou zijn het minder hard te laten waaien of regenen.
    Alleen volslagen idioten geloven dat dat wel mogelijk is.
    Daarom is het te hopen dat de deze week geïnstalleerde infrastructuurstaatssecretaris
    S.Dijksma dat ook goed in de smiezen heeft.
    Echter, de mentaliteit van haar partij goed kennende heb ik daarover grote twijfels.
    http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/article/detail/4177286/2015/11/03/Banken-willen-klimaat-als-topprioriteit.dhtml

    Like

  2. G.Deckzeijl // 05/11/2015 om 23:02 //

    Eerst deed ze landbouw en visserij en sedert eergisteren gaat ze het klimaat
    redden en linkse sprookjes over duurzaamheid verkopen.
    Maar da’s allemaal propaganda.
    Het is maar dat u het weet.
    https://ejbron.wordpress.com/2015/11/05/een-plechtig-moment/

    Like

  3. G.Deckzeijl // 06/11/2015 om 11:26 //

    Ongeacht de uitspraak: het klimaat houdt daar echt geen rekening mee.
    http://www.volkskrant.nl/economie/exxon-gedaagd-wegens-misleiding-over-klimaatverandering~a4179736/

    Like

  4. G.Deckzeijl // 09/11/2015 om 09:19 //

    Alwéér een die de indruk wekt overal verstand van te hebben en alles in het werk stelt
    om ervoor te zorgen, dat iedereen de Haagse- en gemeentelijke propaganda inzake een “klimaatbeleid” voor zoete koek slikt. Ergo: het is 100% zinloos een beleid te initiëren over iets dat sedert miljarden jaren een vast onderdeel van deze wereld is, nl. het klimaat.
    Simpeler: minder wind, orkanen of regen is NIET mogelijk middels verordeningen/afspraken/wetten.
    Vanzelfsprekend kan de uitstoot van allerlei kwalijke gassen beperkt worden, maar kan een eventuele klimaatverandering NIET door worden tegengehouden dan wel gestopt, zoals
    sommigen denken. Het voorgaande is al vaker uitgelegd en niet alleen door mij.
    Bij types zoals S.Dijksma e.d. gaat het niet om het klimaat maar om de inhoud van de schatkist
    en hoe die zo snel mogelijk vol te krijgen met stupide regelingen zoals ecotaks, wandeleninhetbos-taks, vakeropdefietsdanmetdeauto-taks en wat ik vergeten ben…
    Mijn advies aan degenen die denken dat alle Nederlanders getikt zijn: de hele wereld
    bestaat niet uit Nederland en het klimaat is, ongeacht wat voor acties ook worden ondernomen,
    NIET maakbaar.
    http://www.telegraaf.nl/binnenland/24715155/___Klimaat_duldt_geen_vrijblijvendheid___.html

    Like

  5. G.Deckzeijl // 09/11/2015 om 09:48 //

    Bij de wereldbank zijn ze ook de weg kwijt.
    Om nog meer ellende te voorkomen roepen ze dat klimaatverandering snel
    moet worden teruggedraaid.
    http://www.trouw.nl/tr/nl/13110/Klimaatverandering/article/detail/4181742/2015/11/09/Wereldbank-armoede-stijgt-door-klimaatverandering.dhtml

    Like

  6. Ik stel voor om alle ijskasten en vriezer niet meer af te sluiten.
    Dat zou de opwarming toch wel terug draaien als we dat allemaal doen een paar maanden lang. Afgesproken?

    Like

  7. G.Deckzeijl // 09/11/2015 om 12:17 //

    @BertG, 10:11
    Zelfs al zouden alle inwoners van alle landen, voor zover ze in het bezit zijn van de door jou
    genoemde apparaten, doen wat jij voorstelt, dan nóg zou dat NUL effect hebben.
    En da’s precies de crux waar het om draait en ik al tig keer heb beschreven: politici van
    het type S.Dijksma en tig klimaatgoeroes e.d. geloven er heilig in dat het wel kan.
    En daar trap ik niet in, omdat er bij dat soort figuren altijd een steeds verder stijgend
    prijskaartje in de vorm van allerlei stupide heffingen aan hangt…!!!
    Al die omhoog gevallen hotemetoten gaan dus nu naar Parijs maar het had net zo goed
    Boerekoolstronkeradeel kunnen wezen, er zal niks veranderen, het blijft gewoon waaien
    en regenen of stormen, daar valt niks aan te veranderen.

    Like

  8. Gerrit 12:17
    Je dacht toch niet echt dat ik dit serieus bedoelde, je ijskast niet meer dicht doen.
    Zou je dit doen, dan wordt het een kachel. Het zou alleen maar warmer worden.

    Dat hele klimaat gebeuren is een soort van godsdienst geworden.
    Vroeger dachten ze ook dat als je maar hard genoeg aan het bidden sloeg of de nodige offers opofferde dat het dan beter weer werd en je oogst niet mislukte.
    En als je oogst dan slaagde, omdat het weer gunstig bleef, kan je altijd zeggen dat dat komt omdat jij zo hard aan het bidden bent geweest.
    Maar was het ander weer geworden als je dat niet gedaan had.

    Ze hebben het zichzelf wijs gemaakt, je kan net zo goed tegen de wolken of de zon lullen.
    En ja, het levert geld op als je maar iedereen maar laat geloven in je zelf bedachte godsdienst.
    Ze kunnen nog niet eens bedenken of volgende week de zon schijnt of dat het gaat regenen.
    Het is mij dan ook een raadsel hoe ze het mensen kunnen wijsmaken.

    Like

  9. G.Deckzeijl // 09/11/2015 om 12:52 //

    @BertG 12:30
    Tsja, ik had er eigenlijk bij moeten zetten: cynismemodus ingeschakeld…
    Maar ik neem aan dat je nu wel weet hoe ik schrijf.
    En inderdaad: het klimaat is een nieuwe religie geworden.
    Wat dat aangaat lopen er teveel “imams” rond…

    Like

  10. Weer een bangmaker omdat het klimaat zou veranderen.
    Als het warm wordt maken we minder kinderen.
    Waarom zijn er dan zoveel kinderen in Afrika ondanks dat het zo warm is daar.
    http://www.welingelichtekringen.nl/wetenschap/516938/klimaatveranderingen-leiden-tot-minder-seks.html

    Like

  11. G.Deckzeijl // 09/11/2015 om 16:33 //

    …klimaatveranderingen is een ONZIN-meervoud.
    Er is klimaatverandering of niet en dat is het, punt.
    Dat dat volgens sommige “gelovigen” zou leiden tot minder sex valt wat voor
    te zeggen. Ik ga ook niet van bil in de regen en van M.Minnesma
    van Urgenda* krijg ik ook geen harde plasser.
    Zie mijn vorige comments.
    Cynisme-modus aan:
    *Ach gossie: ze gaat naar Parijs lopen, om het klimaat te redden.
    http://www.theclimatemiles.nl/

    Like

  12. G.Deckzeijl // 11/11/2015 om 11:56 //

    Daar is M.Minnesma weer.
    http://www.trouw.nl/tr/nl/5151/Vincent-wil-zon/article/detail/4183741/2015/11/11/Vijf-jaar-zin-in-zon-dankzij-Urgenda.dhtml
    In de winter, dus als de zon op zijn laagst staat t.o.v. de horizon, heb je op het Noordelijk
    halfrond weinig aan zonnepanelen.
    Alleen de landen binnen de kreefts- en steenbokskeerkring met in het midden de evenaar
    kunnen maximaal rendement uit zonnepanelen halen.
    Om te onthouden: backups zoals energiecentrales zullen in onze contreien altijd
    nodig zijn.
    En die wandeling van Minnesma zal het klimaat zich geen sikkepit van aantrekken.
    Zelfs al zouden alle landen van de wereld doen wat klimaatgoeroes zoals zij voor ogen
    hebben, dan nóg zal dat NUL effect hebben op het klimaat.
    Maar dat heb ik al veel vaker uitgelegd en ik niet alleen.

    Like

  13. G.Deckzeijl // 12/11/2015 om 16:56 //

    Gezond bezig, goed voor de vetverbranding en de lijn.
    Benieuwd hoe lang ze het volhoudt.
    Aan het klimaat zal NIKS veranderen, als ze dat maar goed onthoudt.
    Mij maakt ze sowieso niks wijs.
    http://www.telegraaf.nl/binnenland/24732437/__Dijksma_even_aan_de_wandel__.html
    Scroll terug naar de info: klimaatbeleid = inkomenspolitiek.

    Like

  14. G.Deckzeijl // 13/11/2015 om 09:32 //

    Wanneer staat dit land op tegen fiscale uitbuiterij, lees: INKOMENSPOLITIEK
    en dat verdomde, niet aflatende duurzaamheidsGEZEIK.?????????
    http://www.ad.nl/ad/nl/1100/Consument/article/detail/4185032/2015/11/12/Belastingverhoging-verstiert-fors-lagere-energiekosten.dhtml
    Stem niet meer op idioten die iedere keer nieuwe lastenverzwaringen uitvinden.!!!

    Like

  15. G.Deckzeijl // 13/11/2015 om 09:38 //

    Like

  16. G.Deckzeijl // 13/11/2015 om 09:32
    Het gaat ook alleen maar om de belastingen die daar bij zitten.
    Ik heb nu 2 eind afrekeningen van vitens naast elkaar gelegen.
    1 met een verbruik van 62m3 p/j die betaalt p/m 12 euro p/m.
    En 1 met een verbruik van 29m3 p/j die betaalt 10 euro p/m.
    Wat klopt hier niet aan…………..

    Like

  17. G.Deckzeijl // 13/11/2015 om 11:08 //

    @BertG, 10:08
    Ik krijg altijd acceptgirokaarten voor per 3 maanden.!!!

    Like

  18. G.Deckzeijl // 13/11/2015 om 11:08
    Nou dan zullen we het voor jou nog 1x uitleggen, maar dan over een periode van 3 maanden.
    De 1 betaald 30 euro en de ander betaald 36 euro PER 3 MAANDEN.
    Alleen de 2de verbruikt 2x zoveel water per jaar. 15,5 m3 p/3m.
    De 1ste 7,25m3 p/3m

    Like

  19. Ok, komt een beetje kribbig over zo, hierboven.
    Wat ik bedoel is dat je verbruik er nauwelijks toe doet.
    Het gaat vooral om de belasting die er bij zit die je betaald.
    De rest is bijna te verwaarlozen. En dat is met iedere rekening zo hier in NL.

    Like

  20. G.Deckzeijl // 13/11/2015 om 16:30 //

    Remco Dijkstra(ook vvd) was vanmiddag via de telefoon op BNR.
    http://www.bnr.nl/?service=player&type=archief&fragment=20151113123500300
    Hij is er heilig van overtuigd dat als we alléén in Nederland de CO2-uitstoot terugdringen,
    de wereld niet warmer wordt…
    Hoe krijg je die propaganda “de wereld wordt warmer” in vredesnaam verzonnen, Remco?
    Denk je nou echt dat het complete electoraat geschift is?
    De wereld kan NIET opwarmen, dat is pertinent onmogelijk, ga dat eens LEREN in de 21e eeuw,
    ok? Gebruik je hersens of wat daar nog van over is.
    Wat warmer ZOU KUNNEN WORDEN, Remco Dijkstra, is de ATMOSFEER.
    Maar dat is zelfs voor mij veel te technisch. (terugscrollen)
    Neem maar eens contact op met een echte specialist, tw. Hans Labohm.
    Te bereiken via http://www.climategate.nl
    Goed onthouden(en geef ook maar door aan je andere fractieleden):
    mij maak je echt niks wijs.

    Like

  21. Van CO2 groeien de plantjes, die milieu terroristen willen alle plantjes dood maken 😦

    Ghe, die vind ik altijd leuk om tegen milieuhippies te vertellen. Of hoeveel vogels er jaarlijks doodgehakseld worden door windmolens. En dan zuig ik een getal uit mijn duim. En vraag of ze echt nog meer windmolens willen om helemaal alle vogels dood te maken. Haha, moet je ze beteuterd zien kijken.

    Like

  22. G.Deckzeijl // 13/11/2015 om 23:47 //

    @fubar, 21:37
    Kan niet meer lachen: de hel schijnt losgebroken te zijn in Parijs.
    Ik hoop dat als ze die verdomde allahschreeuwers te pakken
    hebben, ze één voor één afgeknald worden.
    Want dat is de enige taal die dat uitschot verstaat.

    Like

  23. G.Deckzeijl // 14/11/2015 om 13:30 //

    Herinnering(steekt de laatste weken ivm dekomende klimaattop in Parijs* ook steeds vaker de kop op) : zeespiegelstijging grootste leugen ooit.
    http://www.telegraph.co.uk/comment/columnists/christopherbooker/5067351/Rise-of-sea-levels-is-the-greatest-lie-ever-told.html
    *Durven al die klimaatgoeroes en dito gelovigen daar nu wel heen..???

    Like

  24. G.Deckzeijl // 16/11/2015 om 11:28 //

    Stelletje gesubsidieerde zeurpieten op de vierkante milimeter.*
    http://www.ad.nl/ad/nl/5596/Planet/article/detail/4187528/2015/11/16/Geitenwollensokken-zijn-niet-goed-voor-het-milieu.dhtml
    *alsof dergelijke stupide gedachtekronkels alleen effect zouden hebben in dit land,
    nota bene een postzegel op de wereldbol.
    50, 60 jaar geleden werden die sokken ook gedragen, toen was er toch ook geen
    gezeik over het klimaat, waarom dan nu opeens wel..???
    Stakkers.

    Like

  25. Gerrit, waarom geitenwollen sokken zo slecht zijn voor het milieu is omdat er steeds meer van die mafkezen rond lopen met van die rare gedachtes dat ze het klimaat kunnen bijsturen.
    Dus hoe minder geitenwollen sokken figuren er rond lopen, die vrijwel altijd geitenwollen sokken dragen, des te beter is het voor de hele wereld.
    Ik kan het wel volgen deze beredenering.

    Like

  26. G.Deckzeijl // 19/11/2015 om 10:47 //

    IJveren voor schone lucht in steden of het hele land is GEBAKKEN LUCHT.!!!
    http://www.volkskrant.nl/binnenland/steden-gepikeerd-schultz-werkt-milieuzones-tegen~a4189793/
    De atmosfeer is continu in BEWEGING, maw: het waait iedere dag en bij tijd en
    wijle wil het ook nog wel eens flink stormen in dit land en de rest van de EU.
    Herhaling voor degenen die niet opgelet hebben: zonder tussenkomst van de wetgever
    de Wegenverkeerswet(of welke wet dan ook) oprekken, met de bedoeling een bepaalde categorie autobezitters te willen WEREN, is nog altijd VERBODEN.

    Like

  27. Ik stel voor om zeer hoge windschermen bij elke grens te plaatsen waar wel vliegtuigen overheen kunnen, om de warme lucht die uit andere landen komt te stoppen bij de grens als het een beetje flink waait.
    Want zo blijven we aan de gang. Koelen wij de boel af, komt de warmte weer ergens anders vandaan.
    Daar moeten ze maar eens maatregelen tegen treffen.
    Dan blijft alle gekoelde lucht tenminste in ons eigen milieuzone hangen.

    Like

  28. Ik denk dat ik maar eens moet gaan solliciteren bij zo’n milieu beweging.
    Ik kan daar pakken met geld verdienen met mijn ideeën.
    Zelf zijn ze daar nou weer niet opgekomen. En zelf vind ik wel een goed idee.

    Like

  29. G.Deckzeijl // 19/11/2015 om 11:11 //

    @BertG, 11:07
    Dat is exact het denkpatroon van al die omhoog gevallen pseudopolitieke hotemetoten
    en dan denken ze ook nog dat we hun leugenachtige propaganda voor zoete koek
    slikken.

    Like

  30. Of de al bestaande windmolens gebruiken als ventilator om alle warme lucht terug te blazen.
    Hebben die dingen tenminste nog een functie.
    Vette diesel generator ernaast en alles is opgelost.

    Like

  31. G.Deckzeijl // 19/11/2015 om 11:35 //

    LOL.!!!!

    Like

  32. G.Deckzeijl // 22/11/2015 om 16:54 //

    UTTER, UTTER BULLSHIT.!!!!!
    http://www.telegraaf.nl/binnenland/24777302/___Code_Oranje_voor_klimaat___.html
    Zie alle andere voorgaande comments.

    Like

  33. G.Deckzeijl // 22/11/2015 om 17:21 //

    Aanvulling van 16:54
    Heb Gerard van Steenhoven gemaild.
    Onthou ’t maar, Gerard: klimaatbeleid in Nederland = INKOMENSPOLITIEK.

    Like

  34. G.Deckzeijl // 22/11/2015 om 23:00 //

    Kijkesaan, een tegengeluid…
    Maar aan dat oeverloze geleuter over een “opwarmende aarde” komt geen eind.
    Kan niet, heren, ga dat eens LEREN in de 21e eeuw, ok.???
    http://www.telegraaf.nl/binnenland/24778041/__Kritiek_op_klimaatalarm_KNMI__.html
    Herhaling: klimaatbeleid = ONMOGELIJK en = INKOMENSPOLITIEK.
    Punt, einde oefening.

    Like

  35. G.Deckzeijl // 24/11/2015 om 07:10 //

    Klimaatwet
    Klimaatbegroting
    Klikmaatplan
    Klimaatregeltjeswaanzin
    Werkelijk ZUM KOTZEN, die verdomde Haagse regeldrift. En dan blijvende ze ook nog
    (met de Groene Khmer in hun kielzog) de onzin verkopen dat de hele wereld alleen uit Nederland bestaat. Bestuurlijke stakkers.
    http://www.telegraaf.nl/binnenland/24783019/__PvdA_en_GL_maken_klimaatwet__.html
    En het klimaat gaat zoals sedert miljarden jaren het geval, gewoon z’n eigen gang.
    En da’s maar goed ook.

    Like

  36. Centrales sluiten zinloos.
    Het sluiten van kolencentrales in ons land heeft geen enkele zin. Het vermindert de CO2-uitstoot in Europa niet, blijkt uit een vorige maand gepubliceerde studie van Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN).
    http://www.telegraaf.nl/binnenland/24783222/__Centrales_sluiten_zinloos__.html

    Like

  37. G.Deckzeijl // 24/11/2015 om 08:47 //

    Ja, en de volgende klimaat-top zal worden gehouden in Boerekoolstronkeradeel…

    Like

  38. G.Deckzeijl // 24/11/2015 om 09:09 //

    Heb niet het hele artikel van Trouw van vandaag overgenomen…*
    Verschilt weinig van de link van 07:10.
    Alleen deze gedachtekronkel van J.Klaver viel me op:
    _____________________________________________________________________
    *Klaver noemt de wet een ‘game changer’: “Wij zijn de eerste generatie die de gevolgen van klimaatverandering merken en de laatste die haar kunnen stoppen. Op Prinsjesdag gaat het straks niet alleen over euro’s, maar ook over het klimaat.”
    _____________________________________________________________________
    Mijn dringende advies: trap niet in die linkse onzin. Wat J.Klaver wil is onmogelijk.
    Lang verhaal kort: je kan er tot st. juttemis over praten, vergaderen,debatteren, ja,
    zelfs dure conferenties over organiseren, maar onthou één ding:
    het klimaat trekt zich er geen ene sodemieter van aan.

    Like

  39. G.Deckzeijl // 24/11/2015 om 10:26 //

    Wat niet alleen door Samsom en Klaver(over het klimaat) wordt verkocht is ook
    gebakken lucht.

    Like

  40. Like

  41. G.Deckzeijl // 24/11/2015 om 16:57 //

    @Fubar, 15:45
    YES.!!!!!!

    Like

  42. G.Deckzeijl // 25/11/2015 om 21:44 //

    Het houdt gewoon niet op, dat GEZEIK over “het opwarmen van de aarde.”
    http://www.telegraaf.nl/watuzegt/24789302/__Klimaat_is_vooral_big_business__.html

    Like

  43. G.Deckzeijl // 25/11/2015 om 21:49 //

    De mantra van 21:44 heeft alles te maken met een beruchte, tot op de huidige dag
    niet alleen door politici toegepaste quote van Joseph Goebbels, de voormalige
    propagandaminister van nazi-Duitsland, namelijk:
    “als je een leugen maar vaak genoeg herhaalt gaat iedereen het vanzelf als de
    waarheid beschouwen.”
    Voorbeeld ter illustratie: hoe vaak hebben we in de achter ons liggende jaren
    dat duurzaamheidsgeleuter moeten aanhoren?
    Er komt werkelijk geen einde aan.
    Maar ik trap er niet in.
    Laat ze maar op de buik van hun grootje gaan pissen en haar
    wijsmaken dat het warm water regent.

    Like

  44. Als ze het klimaat willen redden kunnen ze er beter voor zorgen dat de bevolking van Afrika niet elke 20 jaar verdubbelt.

    Like

  45. G.Deckzeijl // 26/11/2015 om 08:52 //

    @Fubar, 02:45
    Juist! Minder neuken, minder spreuken.

    Like

  46. G.Deckzeijl // 26/11/2015 om 09:25 //

    Zij geloven* ook dat Nederland onder een kaasstolp ligt, inclusief eigen klimaat en
    dampkring…
    http://www.trouw.nl/tr/nl/13110/Klimaatverandering/article/detail/4195374/2015/11/26/110-bedrijven-willen-CO2-uitstoot-binnen-vijf-jaar-halveren.dhtml
    *is verkeerd gebruik van de hersenfunctie.
    Pierre Jacques Vinken legt uit hoe dat zit.
    http://www.maxpam.nl/2011/10/interview-met-pierre-vinken/

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: